Η γνώση μας για το ύψος του Έβερεστ δεν σημαίνει και πολλά πράγματα. Δεν σημαίνει δηλαδή ότι είμαι πάνω στο Έβερεστ και βλέπω τον κόσμο από εκείνο το ύψος. Απλά γνωρίζω το ύψος, ξέρω ή υποπτεύομαι τι σημαίνει να είσαι εκεί ψηλά, αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για γνώση και όχι για εμπειρία.
Καλή η γνώση και χρήσιμη. Αλλά άλλο πράγμα η γνώση και άλλο πράγμα η εμπειρία της ανάβασης και της επίγνωσης που προέρχεται από την εμπειρία αυτή.
Και ενώ αυτά είναι προφανή στην καθημερινή μας εμπειρία, όταν ερχόμαστε στα πράγματα της πίστης και των θεμάτων πέραν της καθημερινότητας και κυρίως πέραν του φυσικού μας βίου, εκεί αρκούμαστε όλοι μας στην απλή γνώση κάποιων πραγμάτων, όπως και στην περίπτωση του Έβερεστ, αλλά αποφεύγουμε να μπούμε στην σοβαρή διαδικασία της εξερεύνησης.
Και ή στρέφουμε την συνολική προσοχή και το απόλυτο ενδιαφέρον μας μόνον στα πρακτικά και τετριμμένα της καθημερινότητας ή αρκούμαστε στις εμπειρίες – αν είναι αληθινές και όχι πλασματικές και υποθετικές – από τις περιγραφές άλλων.
Και φυσικά αυτό μας στερεί από την ευκαιρία να ανοίξουμε τους προσωπικούς μας ορίζοντες, να δαμάσουμε τις προσωπικές μας ικανότητες προς την κατεύθυνση που εμείς θα θέλαμε, να ξεκινήσουμε τον δικό μας προπονητικό αγώνα για να φτάσουμε εμείς εκεί που θέλουμε και όχι εκεί που κάποιοι άλλοι θα ήθελαν.
Διότι στην περίπτωση αυτή, δηλαδή που δεν πάω εκεί που θέλω εγώ αλλά πορεύομαι εκεί που οι άλλοι θέλουν, τότε τις περισσότερες φορές υπάρχει πρόβλημα ουσίας. Πρόβλημα προσωπικής ικανοποίησης, πρόβλημα κενού μέσα στην ζωή και την καθημερινότητά μου, πρόβλημα υπαρξιακής χημείας, πρόβλημα κατάκτησης πραγμάτων για τα οποία έχω δημιουργηθεί και στερήθηκα την κατάκτηση, άρα στερήθηκα και τα κέρδη από την κατάκτηση αυτή.
Διότι κατακτώ δεν σημαίνει μόνον μια εξωτερική εικόνα, αλλά σημαίνει νομή μιας εξουσίας, σημαίνει κέρδη στο διηνεκές, σημαίνει προοπτικές καλύτερες και όχι χειρότερες.
Και αυτό ήταν το μήνυμα του Χριστού για τον κάθε καθημερινό άνθρωπο, καθώς στόχευε στον αποκλεισμό κάθε εξωτερικής παρέμβασης στην επιλογή του στόχου που το φυσικό άτομο θέλει να κατακτήσει, ακόμη και αν αυτό είναι στα 8.848 μέτρα ύψος και λίγοι φτάνουν ως εκεί, όπως οι πέντε προνοητικές από τις δέκα πρόθυμες παρθένες!