Όταν ξεσπά ένας πόλεμος όλοι φωνάζουμε “θεέ μου βοήθα”, γιατί ξέρουμε τί θα συμβεί μετά από λίγο. Θα υπάρξουν θύματα, νεκροί και τραυματίες, χήρες και ορφανά, και κανείς στο τέλος δεν βγαίνει κερδισμένος, γιατί ζημιές μικρότερες ή μεγαλύτερες υπάρχουν και από τις δυο πλευρές. Για τον λόγο αυτό και όλοι προσπαθούμε να βρούμε τρόπους να μην οδηγούμαστε σε πολέμους όταν υπάρχουν διεκδικήσεις, αλλά μεριμνούμε για την διατήρηση της ειρήνης με κάθε δυνατό κόστος.
Αυτή η τραγική πραγματικότητα που έχει βιώσει όλη η ανθρωπότητα σε όλο το ιστορικό παρελθόν, μάς οδηγεί στην έρευνα και στην αναζήτηση των αιτιών που προκαλούν τις συγκρούσεις, τις αντιπαλότητες και τις εχθρότητες μεταξύ ατόμων ή λαών. Και επειδή τίποτα δεν πέφτει ξαφνικά από τον ουρανό, όλοι καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να διερευνήσουμε τα αίτια που οδηγούν το ένα άτομο, εσένα και μένα, στην δημιουργία κλίματος εχθρότητας, από την οποία θα προκύψει το αναγκαίο μίσος και η καλλιέργεια της επιθετικής ρητορικής και της τελικής πολεμικής πράξης.
Όλοι, δηλαδή, κατανοούμε ότι δεν είναι θέμα του θεού, αλλά είναι θέμα του ανθρώπου, ο οποίος απρόσεκτα βαδίζει σε μια αντιπαλότητα, η οποία, εάν δεν σταματήσει εκεί, θα μετατραπεί σε πολεμική σύγκρουση και καταστροφές, με ό,τι αυτό θα έχει ως συνέπεια στις ζωές όλων.
Για τον λόγο αυτό και ο Χριστός δεν δίδαξε την ουράνια ειρήνη και την μακαριότητα, αλλά δίδαξε την προσοχή μας στην αρνητική εξέλιξη μιας αντιπαλότητας, η οποία μπορεί να ξεκινήσει αθώα, αλλά εάν κάποιος δεν βάλει ένα όριο, αυτό μπορεί να εξελιχθεί σε εχθρότητα και μίσος, από το οποίο στο τέλος θα οδηγηθούμε στην σύγκρουση, στην καταστροφή και στον θάνατο.
Ο Χριστός, δηλαδή, δεν δίδαξε να περιμένουμε την δική του επέμβαση όταν ξεκινάμε έναν πόλεμο, γιατί κάθε πόλεμος είναι έργο των ανθρωπίνων αποφάσεων και όχι του δημιουργού. Επομένως, ο Χριστός αυτό που μας αποκάλυψε και μας εξήγησε με την διδασκαλία του είναι να κατανοήσουμε την έννοια του “μερισμού”, δηλαδή ότι κανένας δεν μπορεί να τα έχει όλα, γιατί αυτό αντιβαίνει όχι μόνο στην κοινή λογική και την κοινή ανάγκη, αλλά αντιβαίνει και στην ίδια την υπαρξιακή μας πραγματικότητα.
Εκείνο που οδηγεί τους ανθρώπους στην εχθρότητα, στην σύγκρουση, στην καταστροφή και τον θάνατο, δεν είναι η έλλειψη, αλλά είναι η ατομική μας πλεον-εξία, δηλαδή η μη ικανοποίηση με όσα διαθέτω, θέλοντας με πόλεμο να πάρω από τον άλλο αυτό που του ανήκει ή έχει ανάγκη. Η κατανόηση, δηλαδή του “διαμερισμού” είναι η πρώτη ανάγκη για κάθε άνθρωπο, ο οποίος από την μια πρέπει να προστατεύει τα όσα πραγματικά του ανήκουν από κάθε επίβουλο αντίπαλο, και από την άλλη να αναζητά άλλο πλούτο, τον “πλούτο του θεού”, και αυτό είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο προσωπικής έρευνας για κάθε έναν που αναζητά το θέλημα του δημιουργού.